Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το ανθρωπολογικό διακύβευμα στην εποχή της παρακμής του εξουσιαστικού πολιτισμού

Ο νέος τύπος ανθρώπου αναδύεται – και αναδεικνύεται – αναπόφευκτα από την παρακμή-κατάρρευση του μέχρι τώρα «υπαρκτού» πολιτισμικού μοντέλου και του αντίστοιχου ανθρωπολογικού τύπου: του καπιταλιστικού. Στον αστικό-εξουσιαστικό πολιτισμό το ανθρώπινο ον υποβιβάζεται σε εκμαυλισμένο ανδράποδο, σε ένα εγώ απομονωμένο, χωρίς συνείδηση, πέρα από την ικανοποίηση του ιδιωτικού του συμφέροντος. Στη σύγχρονη ταξική κοινωνία ο άνθρωπος καταντάει ένα γρανάζι για την καλύτερη λειτουργία της καπιταλιστικής οικονομίας και την αναπαραγωγή του ιεραρχικού πολιτισμού. Ο νέος ανθρωπολογικός τύπος δεν μπορεί παρά να είναι ριζικά διαφορετικός, αναγκαστικά πρωτόγνωρος για τα μέχρι τώρα μέτρα και αξίες του παραδεδομένου πολιτισμού.



Κι αυτό, όχι γιατί ο άνθρωπος ως είδος δεν μπορεί να φτάσει σε χαμηλότατα επίπεδα παρακμής και δυσλειτουργικότητας, στη σχέση με τους ομοίους του και με τη φύση. Σε μια κατάσταση όπου θα εκλείπει σχεδόν η έλλογη και η κοινωνική-αλληλέγγυα φύση του. Αλλά γιατί από ένα όριο και κάτω θα αυτοκαταστραφεί. Και υπό αυτήν την έννοια, είναι επίκαιρη η ρήση που παραθέτει στο έργο του Θλιβεροί Τροπικοί, ο σπουδαίος κοινωνικός ανθρωπολόγος Κλοντ Λέβι-Στρως: «Ο κόσμος άρχισε χωρίς τον άνθρωπο και θα τελειώσει χωρίς αυτόν» . Οποιαδήποτε άλλη κατάσταση που συνιστά παραλλαγή του υπάρχοντος ανθρωπολογικού μοντέλου είναι συνεπώς καταδικασμένη να κατρακυλήσει μαζί με το καταρρέον ταξικό-ιεραρχικό σύστημα.

Όμως, επειδή ο άνθρωπος είναι φύση οργανωμένη σε ένα πολυσύνθετο επίπεδο της ύλης, αυτό της έλλογης συνείδησης και του γνωστικού οργάνου του νου-εγκεφάλου, θα πρέπει, αναγκαστικά, να υπάρχουν μηχανισμοί αντίδρασης και αυτορρύθμισης του συστήματός του. Και οι μηχανισμοί αυτοί σε μια κατάσταση κρίσης και παρακμής θα πρέπει, αναγκαστικά, να ενεργοποιηθούν. Οπότε, είναι πιθανό να υπάρξει κάποια μεταλλαγή-μετεξέλιξη στο ανθρώπινο βιολογικό (φυσικό) και κοινωνικό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι θα προκύψει ένα νέο είδος ή τύπος ανθρώπου, με μια δομικά νέα συνείδηση, σκέψη, ψυχολογία, νοοτροπία, στάση και συμπεριφορά. Μια τέτοια ριζική αναδιάταξη θα επιφέρει και ανάλογης σημασίας και υφής αλλαγές στην κοινωνική διάσταση του ανθρώπου, στη σχέση του με τους συνανθρώπους του, τη φύση και το περιβάλλον.

Η παραπάνω συλλογιστική προκύπτει από τη διαλεκτική λογική του Hegel, σύμφωνα με την οποία κάθε πράγμα εμπεριέχει εγγενώς, «αφ’ εαυτού», την άρνησή του [το Α = -Α (μη Α) και Α, ως εσωτερική δομή του), και η εσωτερική αυτή αντίφασή του είναι η κινητήρια δύναμη στη διαδικασία εξέλιξής του. Συνεπώς αν ο άνθρωπος (στη δυτική εκδοχή του) εκδηλώνεται μέχρι σήμερα μέσα από το αρνητικό του στοιχείο, το κατακερματισμένο εγωιστικό άτομο – άρα ως μη-άνθρωπος, αφού μόνο στην ουκουμενικότητά του μπορεί να ιδωθεί ως τέτοιος – εφόσον αυτή η αρνητική φάση θα έχει εκτυλιχθεί πλήρως, θα πυροδοτηθεί η νέα, θετική πλέον, φάση στη διαδικασία εξέλιξής του. Θα αναδυθεί, δηλαδή, λογικά ο (νέος) οικουμενικός άνθρωπος ως άρνηση της μη- ανθρωπινότητάς του και άρα ως κατάφαση στην αλήθεια του ως (πραγματικού) ανθρώπου.

Ωστόσο, μέσα από ποιες διαδικασίες, φυσικο-κοινωνικές – στο βαθμό που φύση και κοινωνία συνιστούν μια οργανική-λειτουργική ενότητα – θα αναδυθεί ο νέος τύπος ανθρώπου και κοινωνίας (άρα και ιστορίας); τι δομικές αλλαγές, ανακατατάξεις, στο γήινο γεωφυσικό περιβάλλον ή άλλου είδους συνέπειες θα φέρουν οι εν λόγω διαδικασίες; Αυτό είναι δύσκολα προβλέψιμο και κατανοητό. Και αυτό γιατί όταν ένα ολόκληρο σύστημα (το οικονομικό και πολιτισμικό, του συγκεκριμένου τύπου ανθρώπου-κοινωνίας) καταρρέει, δημιουργώντας δομικές ανισορροπίες και καταστροφές στο φυσικό αλλά και ευρύτερα στο γήινο (γεω-φυσικό, ατμοσφαιρικό, ενεργειακό, οικο-βιολογικό) σύστημα, τότε οι αντίρροπες δυνάμεις και διαδικασίες που θα εμφανιστούν δεν ξέρουμε ακριβώς ποια στοιχεία θα αφήσουν και ποια θα καταστρέψουν, ώστε να επιτευχθεί η αναδόμηση-μεταλλαγή του συστήματος.

Λογικά, αφού μιλάμε για την ανάδυση του οικουμενικού ανθρώπου, πρόκειται για μια ανθρώπινη υπόσταση πέραν του υπο-κειμένου, αυτού δηλαδή που υπόκειται σε καταναγκασμούς και ψεύτικες συμβάσεις. Προκύπτει λοιπόν το αυτόνομο άτομο, το ολοκληρωμένο και αύταρκες-ανεξάρτητο πρόσωπο. Το οποίο είναι όμως ταυτόχρονα συνειδητά συνδεδεμένο και νοηματοδοτημένο από όλο το πλάτος του «άλλου», εν τέλει του κοινωνικού. Φορέας εναργούς κοινωνικής συνείδησης, η οποία στρέφεται στον άλλο, σε αυτόν που είναι κατά κανόνα αόρατος, άφαντος από την αντίληψη του σημερινού ανθρωπάκου, του ιδιώτη (ηλίθιου) καταναλωτή. Ένα άτομο, συνεπώς, που ταυτίζεται οντολογικά με τον «άλλο», που τελικά είναι ο «εαυτός» του.

Αυτό όμως συνεπάγεται μια αναγκαία προϋπόθεση: το άτομο ως έννοια έχει μια ευρύτητα, μια καθολικότητα, διότι έχει ένα μόνο χαρακτηριστικό γνώρισμα, την κοινωνία (κοινωνικότητα). Συνεπάγεται δηλαδή ότι είναι μια κοινωνική κατηγορία. Αυτό εξάλλου μας λέει η λογική και η φιλοσοφία: ότι δηλαδή το «άτομο» είναι μια πλατιά και αφαιρετική (γενική) έννοια, μια αναλυτική (κοινωνιολογική) κατηγορία. Άρα, το άτομο δεν μπορεί να ιδωθεί ξέχωρα από την κοινωνία, η οποία είναι επίσης μια αναλυτική κατηγορία, μια πλατιά (αφαιρετική) έννοια. Ίσως αυτό φαίνεται δύσκολα εξηγήσιμο. Οι καιροί και οι συγκυρία, όμως, ευνοούν για να γίνει κάτι τέτοιο κατανοητό…

• Το παρόν βασίστηκε σε σκέψεις που προέκυψαν από διαβάσματα και μαθήματα από τον Νώντα Κούκα πάνω στον Hegel.

Παραπομπές

Georg W. F. Hegel 1991. Η Επιστήμη της Λογικής. Αθήνα-Γιάννινα: Εκδόσεις Δωδώνη.
Claude Levi-Strauss 1979. Θλιβεροί Τροπικοί. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Χατζηνικολή.



25/12/2011

Δημήτρης Φασόλης
Πηγή

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Διακαναλική συνέντευξη του συνασπισμού ΕΠΑΜ- ΑΚΚΕΛ την Παρασκευή 5/7, ώρα 13:00

Διακαναλική συνέντευξη του συνασπισμού πολιτικών κομμάτων ΕΠΑΜ- ΑΚΚΕΛ για τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019. ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: Παρασκευή 5 Ιουλίου ώρα 13: 00 ΤΌΠΟΣ: στο ισόγειο του Υπουργείου Ψηφιακής πολιτικής (Διεύθυνση: Φραγκούδη 11 & Αλεξάνδρου Πάντου, Καλλιθέα, Τ.Κ. 101 63). Θα παρίστανται οι πρόεδροι και στελέχη των ανωτέρω κομμάτων: ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΠΑΜ: Kαζάκης Δημήτριος υποψήφιος στην εκλογ. περιφέρεια Β1  ΒΟΡΕΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΚΚΕΛ: Τσιομπανίδης Ευάγγελος ( Βάκης) υποψήφιος στην εκλογ.περιφ. Ηρακλείου (Κρήτη). The post Η Διακαναλική συνέντευξη του συνασπισμού ΕΠΑΜ- ΑΚΚΕΛ την Παρασκευή 5/7, ώρα 13:00 appeared first on Ενιαίο Παλλαϊκό Μέτωπο . from Ενιαίο Παλλαϊκό Μέτωπο https://ift.tt/2FD67Gg via gqrds

ΚΑΛΕΣΜΑ στο συλλαλητήριο στα Προπύλαια στις 8/3/23 για το έγκλημα στα Τέμπη

ΚΑΛΕΣΜΑ στο συλλαλητήριο στα Προπύλαια στις 8 Μαρτίου 2023, ώρα 12:30 για το έγκλημα στα Τέμπη ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΕΚΕΙ! Βρισκόμαστε σε κατάσταση πανεθνικής κρίσης. Ξεπούλησαν τρένα, λιμάνια, αεροδρόμια, ΔΕΗ, ετοιμάζονται για το νερό, γιατί το απαίτησαν οι δανειστές! Τα μνημόνια είναι το όπλο αυτών που δολοφονούν εδώ και 13 χρόνια! Το ξεπούλημα σκοτώνει. Ως εδώ. STOP ΣΤΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ, ΑΜΕΣΗ ΕΘΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ. Απόδοση ποινικών ευθυνών σε όλους τους υπαίτιους! Το ΕΠΑΜ με τη ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ συμμετέχει στο συλλαλητήριο για το έγκλημα στα Τέμπη, στα Προπύλαια, στις 8 Μαρτίου 2023, ώρα 12:30 και καλεί το Λαό σε ενότητα κι αγώνα με κοινό αίτημα: ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΡΑ του κυρίαρχου, φαύλου και εγκληματικού πολιτικού συστήματος! Είναι η μόνη λύση απέναντι στην αδυσώπητη πραγματικότητα της πανεθνικής κρίσης, της χρεοκοπίας, της εξαθλίωσης και της γενικευμένης εκποίησης! Αθήνα, 7 Μαρτίου 2023 Ο Τομέας Δράσεων και Αλληλεγγύης του Ε.ΠΑ.Μ. Ε.ΠΑ.Μ. – ΕΝΙΑΙΟ ΠΑΛΛΑΪΚΟ ΜΕΤΩ...

Τροποποίηση του καταστατικού για ενδεχόμενη (αναγκαστική) αναπλήρωση Προέδρου του Ε.ΠΑ.Μ.

Προσυνεδριακός διάλογος 8ου Συνεδρίου του Άγγελου Περισυνάκη και μελών του Πυρήνα Ηρακλείου Αγαπητοί συναγωνιστές της 5μελούς ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ του Ε.ΠΑ.Μ., επειδή η ημερομηνία που τυπικά θα μπορούσαμε να υποβάλλουμε νέα πρόταση για να συζητηθεί στο 8ο Συνέδριο έχει εκπνεύσει και επομένως δεν μπορεί να υποβληθεί με την κανονική διαδικασία, σκεφθήκαμε* να περάσει αυτή η πρόταση από τη δική σας πρώτη κρίση (αν εκτιμήσετε και εσείς ότι έχει κάποια βελτιστοποίηση να προσφέρει και επί πλέον δεν επιβαρύνει με υπέρμετρο φόρτο τις εργασίες του 8ου  Συνεδρίου) και μετά να κριθεί από το σύνολο των μελών του 8ου Συνεδρίου του ΕΠΑΜ. Λόγω της κρισιμότητας των καταστάσεων που περνούμε και που προβλέπεται συνεχώς τόσο τα εθνικά ζητήματα, όσο και οι συνθήκες της πολιτικής και κοινωνικής ζωής να επιδεινώνονται, καταστάσεις που είναι και εντελώς απρόβλεπτες (βλέπετε π.χ. την αδυναμία διεξαγωγής του 8ου Συνεδρίου για χρονικό διάστημα τριών ετών, όχι με ευθύνη μελών του Ε.ΠΑ.Μ.), δεν πρέπει ν...