Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η περιγραφή της τραγικής κατάστασης στον Πειραιά εξαιτίας της κρίσης του 1927, στο «Πειραϊκόν ημερολόγιον, 1928», ….Αν εξαιρέσεις τη γλώσσα του κειμένου, ωσάν να περιγράφεται η σημερινή τραγική οικονομική κατάσταση….


“Τα πρόσωπα τόσον των ανθρώπων όσον και των εργατών, εις τα οποία επί σειρά ετών ήτο ζωγραφισμένη η ευχαρίστησις, εμφανίζονται σήμερον σκυθρωπά, πλήρη απαισιοδοξίας…”…
Να που κι σ’ αυτή την περίπτωση η ιστορία επαναλαμβάνεται «σαν τραγωδία κι όχι σαν φάρσα», κατά πώς παράφρασε τη ρήση του Μαρξ ο ακτιβιστής φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ…
Τραγικά επίκαιρες οι ομοιότητες της κατάστασης στον Πειραιά και στην Αθήνα του 1927 εξαιτίας της μεγάλης οικονομικής κρίσης και οι οποίες περιγράφονται στο «Πειραϊκόν ημερολόγιον», από τον Κ. Λαμπαδάριο, στις αρχές του 1928. Αν αφαιρεθεί ο χρονικός μανδύας και το ύφος της γλώσσας το κείμενο είναι ωσάν να περιγράφει τη σημερινή κατάσταση…
« “Η οικονομική κρίσις κατά το 1927”….
Μελέτη του κ. Κωσ. Λαμπαδάριου

Το σπουδαιότερον ζήτημα του λήξαντος έτους (1927) ήτο η οικονομική κρίσις, η οποία εμφανισθείσα από των αρχών του έτους 1926 παρουσίασε μεγαλυτέραν οξύτητα κατά το έτος 1927.
Και διερωτάται τις, πώς ο Πειραιεύς με την ζηλευτήν ζωτικότητα κατά τα μεταπολεμικά έτη, παρουσιάζει σήμερον τοιαύτην κατάστασιν οικονομικής αδυναμίας;
Τα πρόσωπα τόσον των ανθρώπων όσον και των εργατών, εις τα οποία επίσειρά ετών ήτο ζωγραφισμένη η ευχαρίστησις, εμφανίζονται σήμερον σκυθρωπά, πλήρη απαισιοδοξίας.
Ποίον το αίτιον της αποτόμου μεταβολής; Διατί ενώ άλλοτε όλοι ήσαν ευχαριστημένοι από την αισίαν έκβασιν των εργασιών των και πλήρεις ελπίδων δια το μέλλον, παρουσιάζουν σήμερον την απαισιοδοξίαν και την απελπισίαν;
Με ποία μέσα θα κατωρθώσωμεν εκ της θλιβεράς ταύτης καταστάσεως;
Ιδού τα ερωτήματα, τα οποία ετέθησαν προ ημών κατά το 1927 και περί αυτών θα διαπραγματευθώμεν.
Η οικονομική κρίσις… Ιδού το ζήτημα, το οποίον απασχολεί από διετίας κάθε άνθρωπον των υποθέσεων, κάθε εργάτην.
Αι τιμαί των μετοχών κι άλλων αξιών, καίτοι είχον ανέλθει εις ωεπίπεδα, μηδέποτε αναμενόμενα, υψούντο ακόμη και εφαίνοντο θα εξακολουθήσουν την υψωτικήν των κίνησην, αιφνιδίως όμως, ως διά μαγείας ήρχισαν να πίπτουν,
Αι τιμαί των μετοχών και των λοιπών αξιών αι οποίαι είχον φθάσει εις ανέλπιστον σημείον πίπτουν ραγδαίως καθ’ εκάστην.
Η ευχέρεια της πίστεως, η οποία είχε εμφανισθή κατά τους χρόνους της οικονομικής ευεηίας, εξέλειπεν ήδη και τα δάνεια δεν συνάπτονται πλέον απερισκέπτως. Τα γραμμάτια και αι συναλλαγματικαί διαμαρτύρονται καθ’ εκάστην κατά εκατοντάδας και αι πληρωμαί διενεργούνται μετά δυσκολίας.
Το επιτόκιον ετριπλασιάσθη, αν μη ετετραπλασιάσθη και υψηλοί τόκοι πληρώνονται εις την αγοράν. Η κατά χιλιάδας ανέγερσις οικοδομών έπαυσεν προ πολλού.
Η ίδρυσις νέων επιχειρήσεων και η επέκτασις των υφισταμένων, έπαυσεν ήδη. Τα εργοστάσια απολύουν τους εγάτας των, περιορίζοντα την παραγωγήν των.
Αι γεννήσεις περιορίσθησαν κατά πολύ, ενώ τουναντίον αυξήθηκαν κατά τι οι θάνατοι. Οι έμποροι και οι βιομήχανοι, νλέπουν τας αποθήκας των πληρωμένας εμπορευμάτων και μετά δυσκολίας κατωρθώνουν να πωλήσουν αυτά, έστω και επί ζημία. Η εισαγωγή εμπορευμάτων εκ του εξωτερικού περιωρίσθη αρκετά, αι δε τελωνιακαί αποθήκαι, αι οποίαι ήσαν άλλοτε υπερπλήρεις, παρουσιάζουν δυσάρεστον όψιν.
Ποιο λοιπόν το αίτιον των θλιβερών τούτων φαινιμένων, τα οποία φέρουν εις δύδκολην θέσιν κεφαλαιούχους και εργάτας;
Όλα αυτά σημαίνουν ότι η κανονική λειτουργία του οικονομικού συνόλου υπέστη διατάραξιν, σύγχυσιν. Εις την θλιβεράν αυτήν κατάστασιν της οικονομικής ζωής, έχει δοθεί η λέξις “κρίσις”. Η λέξις αύτη ήτο γνωστή εις την ιατρικήν, επειδή όπως αι διαταράξεις αυταί παρουσιάζουν εντελώς όμοια συμπτώματα προς ασθενούντα οργανισμόν, επολιτογραφήθη οριστικώς πλέον και εις την οικονομικήν επιστήμην, δια τον χαρακτηρισμόν των διαταράξεων του οικονομικού οργανισμού.
Αι θεωρίαι περί των οικονομικών κρίσεων είναι πολυπίκοιλοι, καταλήγουσα πολλάκις εις φιλολογίαν. Τελειότερος χαρακτηρισμός περί των διαφόρων θεωριών δύναται να θεωρηθή η φράσις του καθηγητού Καρ. Ζιδ., χαρακτηρίζοντας ταύτας ως καθαρό “Ρομάντσο”».

(από την εφημερίδα της Μαγνησίας, “Θεσσαλία”, 30-1-’12)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Στα ψηφοδέλτια της Συμμαχίας Ανατροπής ο Λευτέρης Κωνσταντινίδης, ο Γαβριήλ Αβραμίδης και η Ελληνορωσική Συμμαχία

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ της Π.Γ. του ΕΠΑΜ Ο πρόεδρος του ΕΠΑΜ και επικεφαλής του ψηφοδελτίου της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ, Δημήτρης Καζάκης, καλωσορίζει την ένταξη στα ψηφοδέλτια της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ, του Λευτέρη Κωνσταντινίδη και του Γαβριήλ Αβραμίδη, οι οποίοι είχαν υποστηρίξει το ΕΠΑΜ και στις εθνικές εκλογές του 2019. Ο Λευτέρης Κωνσταντινίδης, τέως βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, διετέλεσε μέλος της ΟΝΕΚ (Οργάνωση Νεολαίας Ένωσης Κέντρου), μετά της ΕΔΗΝ (Ένωση Δημοκρατικής Νεολαίας) και μέλος του ΠΑΚ. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του ΠΑΣΟΚ Σκανδιναβίας και γραμματέας της Τ.Ο. ΠΑΣΟΚ Στοκχόλμης. Είναι επικεφαλής του Κινήματος Αξιοπρέπειας με ακτιβισμό σε Ελλάδα και Ευρωπαϊκές χώρες για τις γερμανικές αποζημιώσεις και επανορθώσεις. Ο Γαβριήλ Αβραμίδης, τέως βουλευτής ΑΝΕΛ Α’ Θεσσαλονίκης, συνεργαζόμενος από το Πανελλήνιο Άρμα Πολιτών του Γιάννη Δημαρά, υπήρξε ιδρυτικό μέλος του ΔΗΚΚΙ και υποψήφιος βουλευτής το 1996. Μέλος του ΠΑΣΟΚ και υποψήφιος βουλευτής, αποχώρησε τον Απρίλιο του 2004 καταγγέλλοντας την υπ

Ενεργή η συμμετοχή του ΕΠΑΜ στο ογκώδες συλλαλητήριο του Βόλου κατά της καύσης σκουπιδιών

Στο Παμβολιώτικο συλλαλητήριο που έγινε το Σάββατο 16 Μαρτίου 2019 κατά της καύσης σκο­υπιδιών (RDF) από την ΑΓΕΤ και της δημι­ουργίας μονάδας SRF από το δήμο Βόλου, όπου συμμετείχε χιλιάδες κόσμου, πήρε ενεργό μέρος η Τοπική Οργάνωση του ΕΠΑΜ. Παρόντες ήταν ο πρόεδρος του ΕΠΑΜ Δημήτρης Καζάκης, ο επικεφαλής της Επιτροπής Δικαιοσύνης του ΕΠΑΜ, Φώτης Μαζαράκης, η Δρ. Διεθνούς Δικαίου και στέλεχος του ΕΠΑΜ Βόλου, Κέρη Μαυρομμάτη, καθώς δεκάδες άλλα στελέχη και μέλη του ΕΠΑΜ απ’ όλη τη γύρω περιοχή. Κατά την ώρα του συ­λλαλητηρίου, ο πρόεδρος του ΕΠΑΜ, Δ. Καζάκης, μίλησε σε όλα τα μέσα ενημέρωσης που ήτ­αν συγκεντρωμένα και δήλωσε τα εξής στο Magnesia.News: «Διεκδικούμε το αυτονόητο, που είναι το περιβάλλον, την υγεία μας, των παιδιών μας και των επόμενων γενιών. Σ’ αυτές τις «πονηρές» εποχές που ζούμε, που εκποιείται το σύμπαν, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι τίποτα δεν είναι αθώο. Ιδιαίτερα όταν μιλάνε για ανάπτυξη και εννοούν εκποίηση, ξεπούλημα Και δόσιμο των πάντων. Σε μια χώρα που τ

“Εις Σάμον”

Το κίνημα των Καρμανιόλων ήταν ένα λαϊκό επαναστατικό κίνημα που εκδηλώθηκε στη Σάμο πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Τα καταδυναστευόμενα λαϊκά στρώματα των πληβείων εξεγείρονταν, κατά καιρούς, πολύ πριν από το 1821, ενάντια στον οθωμανικό ζυγό και τους προεστούς που συνεργάζονταν άψογα με τους Τούρκους. Το όνομα το ενστερνίστηκε η φτωχολογιά του νησιού από τον «χορό της καρμανιόλας» του εξεγερμένου γαλλικού λαού κατά τη διάρκεια της γαλλικής επανάστασης. Το κίνημα των Καρμανιόλων έχει καταγραφεί ως η αντιπροσωπευτικότερη κοινωνική επανάσταση πληβειακού στοιχείου στην ιστορία. Αποτελεί την πληρέστερη και πιο συνειδητή έκφραση της εκ παραλλήλου εθνικής και ταξικής στόχευσης του αγώνα της παλιγγενεσίας, θεσμοθετώντας διευρυμένη συμμετοχή του λαού στη νομοθετική εξουσία επί σειρά ετών και με επίτευξη των στόχων του σε βαθμό πιο ολοκληρωμένο ακόμη και από τη γαλλική επανάσταση. Η ιδιαίτερα κατατοπιστική εργασία της Ελένης Γούλα που ακολουθεί, περιδιαβαίνει στα γεγονότα